Vino Ljubljana 2014/ DVOSTRUKI ŠAMPION JOŽEF PRUS

  OLYMPUS DIGITAL CAMERAPriredio ŽELJKO SUHADOLNIK 

 Google translater: http://translate.google.com/translate_t

LJUBLJANSKO GOSPODARSKO RAZSTAVIŠČE TRSI SE OBNOVITI MEĐUNARODNO VREDNOVANE PLEMENITE KAPLJICE i SAJAM VINO u GLAVNOME GRADU DEŽELE. KUŠANJE JE BILO 56. PO REDU, a SAJAM, POČETKOM RUJNA, BIT ĆE 50!

Nakon pet godina stanke, jedno od najstarijih ocjenjivanja plemenite kapljice na ovim našim prostorima, ono s nazivom Vino, u Ljubljani, ponovno živi. Nedavno mu je održano 56. izdanje. Degustacija se odvijala na Starome Gradu na brdašcu ponad slovenskog glavnoga grada, a skupljeno je nešto više od 300 uzoraka iz 19 zemalja. Radile su četiri komisije sa po pet članova te svaka sa svojim predsjednikom. Glavni predsjednik ocjenjivanja bio je Iztok Klenar, koparski enolog, inače i dopredsjednik Međunarodne unije enologa (UIOE), a predsjednici komisija bili su enolozi Janez Istenič, Jože Protner, Mitja Kocjančič i Miran Vodopivec. Iz Hrvatske smo u degustaciji sudjelovali mr. Franjo Francem, enolog i dopredsjednik Hrvatskog sommelier kluba, zatim Nina Jurinjak, enologinja na posjedu Rina Prelca u Istri i ja iz Svijeta u čaši.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGlavni predsjednik ocjenjivanja Iztok Klenar te voditelj projekta Vino pri ljubljanskom Gospodarskom razstavišču Matjaž Kovačič, predsjednici komisija Kocijančić, Protner, Vodopivec i Istenič te ja sa svima njima

OLYMPUS DIGITAL CAMERAŽiri broj 4, u kojem sam bio i ja: uz predsjednika Mitju Kocjančiča je degustatorica iz njemačkog Palatinata Ruth Anselmann. U žiriju su još bili Vesna Maraš iz Podgorice, Klaudija Topolovec iz Gornje Radgone i Uroš Valcl iz MarofaMaras Vesna Klaudija Topolovec  Uros Valcl

OLYMPUS DIGITAL CAMERANina Jurinjak, enololginja Rina Prelca, bila je u žiriju br. 1

Evo i pragova za medalje: velika zlatna medalja – 92,00 do 100 bodova, zlatna medalja – 85 do 91,99 bodova, srebrna medalja – 82 do 84,99 bodova.

Šampioni 56. ocjenjivanja Vino 2014  su, u kategoriji pjenušaca Silveri Blanc de Blanc 2008 posjeda Silveri iz Slovenije; u kategoriji bijelih mirnih suhih vina Chardonnay 2013 barrique posjeda Stobi iz Makedonije i Trijumf 2012 Gold podruma Aleksandrović iz Srbije; u kategoriji crnih mirnih suhih vina  Shiraz 2012 od Ericha Scheiblhofera iz Gradišća; u kategoriji predikata dva su vina-prvaka od jednoga autora – Žuti muškat 2006 suhi jagodni izbor (izbor prosušenih bobica) i Sauvignon 2001 suhi jagodni izbor, oba od Jožefa Prusa iz Krmačine iz Bele krajine, odmah ispod naše Vivodine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASommelieri su izlazili s uzorcima pred ocjenjivače dobro uvježbani kao u vojničkome stroju

OLYMPUS DIGITAL CAMERANe događa se baš da jedan isti proizvođač u istoj kategoriji osvoji dvije šampionske titule. Pošlo je to za rukom Jožefu Prusu iz Krmačine, koji je trijumfirao s dva svoja predikata, izborima prosušenih bobica Žutog muškata 2006 i Sauvignona 2001. Prus je odličja proslavio uz vinsku kraljicu i harmoniku

OLYMPUS DIGITAL CAMERADane Jovanov (sasvim lijevo), direktor makedonske vinske kuće Stobi iz Gradskoga, proizvođača nagrađenog Chardonnaya 2013 barrique, u društvu s Iztokom Klenarom, Franjom Francemom i Miranom Vodopivcem s cvičekom proslavlja šampionsku titulu. Proizvođač Syraha 2012, šampiona u kategoriji mirnih crnih suhih vina, Erich Scheiblhofer iz Gradišća proslavlja titulu sa suprugom i s Ghislainom Laflammeom, degustatorom koji je došao čak iz KanadeOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ljubljansko razstavišče nakanilo je obnoviti ne samo ovo nekad vrlo cijenjeno internacionalno vrednovanje Bakhova nektara, nego i sajam vina, u doba bivše države najveći i najznačajniji u regiji. Zagrebački velesajam isto to pokušao je s Vinovitom, ali bez uspjeha, hoće li Ljubljančani biti bolje sreće?  Po planu, obnovljeni sajam Vino, inače sada 50. po redu, bit će od 4. do 6. rujna na prostoru ljubljanskog sajmišta.

Kako se uopće dogodilo to da se takvo ugledno ocjenjivanje s pedigreom i s toliko dugačkom tradicijom obustavi, kako se dogodilo i to da se sajam Vino u Ljubljani, također s dugačkom tradicijom, prekine, pitam voditelja ocjenjivanja i sajma Vino 2014 Matjaža Kovačiča, s ljubljanskog Gospodarskog razstavišča.

– Kao i uvijek i svuda i za sve, glavni je razlog novac. Bolje, dakako, reći, nedostatak novca. Ocjenjivanje i sajam Vino Ljubljana u nekom momentu izgubili su pravu potporu, i dogodio se prekid.  Mislim da je velika pogreška tadašnje ekipe ljubljanskog Gospodarskog razstavišča bila kad je sajam iz već uhodanog jesenskog termina na koji se publika naviknula premjestila na proljeće. Sad su u tvrtki Gospodarsko razstavišče nova ekipa i novi direktor, a Grad Ljubljana pokazao je namjeru da pomogne osiguravanjem, na Starom ljubljanskom gradu, prostorija za degustaciju, te i financijski, pa se Gospodarsko razstavišče odlučilo obnoviti  manifestaciju Vino. Vratili smo je u njen prvotni termin, na početak rujna – kaže Matjaž Kovačič.

UPALITI UGAŠENO

Kad se nešto ugasi, teško je to uspješno oživjeti, postići dakle ne samo to da se priredba održi nego i da dalje nastavi na nivou. Kako Gospodarsko razstavišče kani ubrizgati svježu zdravu krv u manifestaciju Vino Ljubljana? Koliki su izgledi da se ocjenjivanje i sajam u Ljubljani razvijaju željenim intenzitetom kad eto postoje, i to neprekinuto a terminima sasvim blizu aktivnostima Vino Ljubljana, još i ocjenjivanje u Gornjoj Radgoni, na rasporedu nepunih mjesec dana nakon ljubljanskoga Vina, i sajam u Gornjoj Radgoni, riječ je dakako o sajmu poljoprivrede i prehrane Agra, na kraju kolovoza i na početku rujna? Upravo ocjenjivanje u Gornjoj Radgoni i iskoristilo je prazninu koja je u tome segmentu nastupila ukidanjem ljubljanskoga Vina… K tome, vani danas također postoji mnogo, i renomiranih ocjenjivanja, pa i sajmova interesantnih vinarima, teško je sve to i vremenski i financijski pratiti…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPogled na grad Ljubljanu s tornja Staroga grada, i pogled s tog tornja na terasu Staroga grada na kojoj je više ugostiteljskih objekata i gdje je vrlo živo, vrvi turistimaOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 – Što se tiče ocjenjivanja, ono u Gornjoj Radgoni se, makar posljednjih godina tamo bud i uzoraka iz inozemstva, nekako i dalje percepira kao slovensko, a ne kao izrazito internacionalno, tako da smatram da tu ne trebamo strahovati. Što se tiče sajma Vino, da ponovim: jedan od koraka je povratak priredbe u njen stari, izvorni, rujanski termin. Zatim, u planu je osmišljeno i jače obraćanje mladoj publici: posebno za nju pripremamo neke zanimljive programe, razne prezentacije, radionice, edukacije, degustacije kako bismo joj što više približili vino. U nekim programima sudjelovat će i popularne osobe iz javnog života, a navečer bismo na prostoru Razstavišča organizirali i koncerte s izvođačima koje mladi vole. Povezujemo se s organizacijama mladih i sa studentskom organizacijom, kako bismo imali što bolji odziv mladih. Mislim da ćemo mlade privući i posebno za njih određenom nižom cijenom ulaznice. I inače ulaznice za sajam Vino neće biti skupe, razgovaramo o nekih šest eura za jednokratni posjet. Za tu cijenu posjetitelj, uz mogućnost ulaska na sajam, dobiva čašu i po tri kupona za degustaciju. Degustirat će se moći jedino uz kupone. Koncepcija sajma što se tiče izlaganja i izlagača je ne da se vinari kojekako i nasumice postavljeni po hali prezentiraju svaki za sebe, nego da se na jednom određenome prostoru prvenstveno kao cjelina prezentiraju pojedina vinska područja, to znači da se uz vino predstavi i druga lokalna ponuda, aduti za turizam. Predvidjeli smo i reviju hrane koja bi se sljubljivala s vinom, imat ćemo vrhunske šefove kuhinja koji će prigotavljati razne specijalitete što će se nuditi na kušanje uz razna vina među kojima bi se izabiralo najboljeg partnera u čaši za određenu kreaciju na tanjuru. Stanovitim programima na sajmu Vino obratili bismo se posebno i pripadnicama nježnog spola, dakle nadamo se i većem posjetu žena. Kuća TUŠ kao jedan od naših partnera na butelje dobro ocijenjenih vina izloženih na njenim prodajnim policama obvezala se staviti oznaku o osvojenoj medalji, a obećala je i da će nam na sajam dovesti mnogo svojih poslovnih partnera. Slovenski vinari, željni da se Ljubljani vrati sajam Vino i da on što prije dostigne svoj stari sjaj, obećali su nam punu svoju podršku.

Pojačan trud ali i dosta sredstava ljubljansko Gospodarsko razstavišče morat će svakako uložiti u marketing. Prisjećam se Vinovite na Zagrebačkom velesajmu: i kad je bilo očito da kola idu nezadrživo nizbrdo sajam nije imao, kako bi se očekivalo, najvećih problema s odzivom izlagača, hrvatski vinari htjeli su dati potporu sudjelovanjem, doduše dobar dio njih nastojao je biti na zajedničkom standu u sklopu udruge odnosno županije i/ili grada koji su suportirali nastup, ali bilo je problema s publikom. Organizator Vinovite mislio je da će niskom cijenom ulaznice privući posjetitelje, ali to se nije dogodilo, tako da su u posljednjih nekoliko izdanja Vinovite ponuđači vina koji su nastupili kao izlagači istodobro bili i publika, naime u nedostatku posjetitelja proizvođači su se međusobno posjećivali na štandovioma… Jeftina karta je, inače, dvosjekli mač: ona, istina, omogućuje pristup širem krugu publike, ali i pogoduje dolasku publike koja iz više razloga izlagaču nije uopće interesantna…   ♣

 __________________________________

VESELA SPLAV NA KRKI, JEDINSTVENO u ZIDANICI– Na svim ocjenjivanjima vina velika je vrijednost i u tome što se organizator potrudi u popodnevnim satima degustatore povesti u neko vinorodno područje, pa je tada moguće upoznati se s realnošću područja te se sjajno podružiti i zbližiti s kolegama  iz raznih i dalekih zemalja. Ljubljansko Gospodarsko razstavišče povelo nas je na Krku kod Novog Mesta, na splavarenje, te potom, u tome području vinorodne Dolenjske, i u brdo, na nekoliko stotina metara nadmorske visine, a gdje su vinogradi i kleti i gdje se rađa vino cviček.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPles na rijeci!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHarmonikaš je pravi majstor: može odlično svirati i – sjedeći na harmonici!

OLYMPUS DIGITAL CAMERALovrijenac od Prusa! Spas u čaši (sudeći i prema pojasu za spašavanje što ga vidimo u čaši)

Mala splav sjajno funkcionira turistički: u tijeku otprilike jednosatne spore vožnje, u pratnji jata simpatičnih plivajućih patkica, krasnim ambijentom po Krki odvija se prezentacija kraja, prikažu se stari običaji vezani uz tradicijsku glazbu i ples, održi se degustacija vina, posluži obrok, zapjeva, zapleše, fotoaparati škljocaju neumoljivo. Cviček je bio tek mali djelić priče, naime nudila su se i vina od šampiona Jozefa Prusa, među njima i jako dobar, a tako rijedak, lovrijenac.

U brdu pak impresionirala je poduzetnost dijela lokalnih stanovnika koji tamo uz vinograd imaju kućice zvane zidanice te su ih, nakon što je cviček prije nekog vremena zaštićen kao PTP odnosno priznatom tradicijskom oznakom pa je moguće učinkovitije ustrojiti marketing, odlučili uvrstiti u turističku ponudu kraja. Tamo u, mora se priznati, brižno njegovanome okolišu (sve je vrlo uredno, čisto, trava pokošena…) ima navodno nekih 150 takvih zidanica tradicijske arhitekture i gradnje i unutra sa starinskim namještajem, od čega ih 45 koketira s turizmom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAZidanica obitelji Škatlar: ljubazni i komunikativni domaćini dočekuju goste u tradicijskoj odjeći, s pozdravom na slovenskom i tečnom engleskome, te s pogačom i cvičekomOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 OLYMPUS DIGITAL CAMERAUnutra: sve upućuje na život u starim vremenimaOLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKućice imaju uz spavaću sobu lijepo uređenu kupaonicu, a neke bolje i malu saunu

 U zidanici Škatlar kažu da goste nalaze preko interneta te promidžbom preko Kompasa iz Novog Mesta, a najviše im se javljaju stranci, koji tu, željni odmora na osami u miru i ljepoti ruralnog kraja, dolaze na po nekoliko dana. Cijena boravka u zidanici, koja obično bude za po četiri do šest osoba, je oko 45 eura po danu, a uz boravak uključuje i – ključ od pilnice, tako da svaki gost kad poželi može sam sebi iz bačve ili boca u vinskome podrumu natočiti cvičeka. Domaćini uvjeravaju da su zidanice pune kroz cijeli period od travnja do listopada…  ■   SuČ – Srpanj / July 2014.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: