Kapljica i turizam u ruralnom prostoru/ ZVJEZDICE KAKVOĆE ZA BAKHOVE PODRUME

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Priredio ŽELJKO SUHADOLNIK

www.svijetucasi.com 

Google translater: http://translate.google.com/translate_t

UDRUGA G.E.T. – KATEGORIZACIJA i VINSKIH POSJEDA

Imamo kategorizaciju ugostiteljskih objekata i hotela sa zvjezdicama do pet kao oznakom kakvoće i svojevrsnim putokazom za gosta, imamo izbore najboljih restorana, ali, iako smo i vinska i turistička zemlja, dosad nismo imali i vinske podrume na taj, ne prvenstveno vinski nego vinsko-turistički način svrstane u zvjezdane grupe.

Udruga za promicanje kulture stola, vina i turizma G.E.T. (Gastronomija, Enologija, Turizam) iz Zagreba, koja, inače, unatrag više godina vrlo aktivno djeluje na informativnome planu kroz razne priloge vlastite produkcije emitirane na raznim tv-postajama i kroz istupe na internetu na društvenim mrežama kao modernom, popularnom i široko prodirućem komunikacijskom mediju, te koja je i utemeljila Centar za razvoj vinskog turizma u Hrvatskoj, odlučila je popuniti tu prazninu prije početka glavne turističke sezone 2014. u nas, i počela s kategorizacijom, što svakako treba pozdraviti.

Na temelju određenih kriterija pri kojima su kakvoća i opseg ponude vina jedna od najvažnijih točaka ali ne i najvažnija, nekim vinskim podrumima u Hrvatskoj koji su već duže vrijeme vidljivi i na turističkoj sceni podijeljene su prve plakete sa zvjezdicama kakvoće. Promatranje situacije na terenu bit će stalno, zvjezdice će se dijeliti još, a na kraju svake godine proglasit će se među proizvođačima/ponuđačima vina šampioni vinskog turizma. Izradit će se, kako čujem, i katalog, kao vodič, s tekstovima na četiri jezika.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAU ime Korta Katarine, jedinu plaketu s tri zvjezdice od predsjednika udruge G.E.T. i Centra za razvoj vinskog turizma Tomislava Stiplošeka, preuzela je enologinja Nika Silić Marojević

Evo i prvih laureata: Korta Katarina iz Orebića, kao prva i zasad jedina, primila je plaketu s tri zvjezdice, s dvjema zvjezdicama okitili su se Kutjevo d.d., posjedi Zdjelarević, Belje, Meneghetti, Saints Hills, Iločki podrumi, Kozlović, Trapan, Boškinac, Stina Jako-vino, Bolfan, Vuglec-breg, Matuško, Bire, a jednu zvjezdicu dobili su Puhelek Purek, Dvanajščak, Šember, Tomaz, Bibić, Vinia Šapić, Bastijana Tomić, Adžić, Hažić, Tomac, Ciban, Cuj, Coner…

– Kad govorimo o kategorizaciji vinarija Centra za razvoj vinskog turizma, tada vinarije gledamo ne primarno s vinskog stanovišta nego znatno šire, s turističkog aspekta. Vinski turizam vani je osobito razvijen, a kao jedna od novijih grana turizma u nas on je i ovdje u velikoj ekspanziji. Bitno je istaknuti da Hrvatska može ponuditi veći broj vina od autohtonih sorata, ali isto tako i veliki broj zanimljivih, i ekološki uzgojenih namirnica, što je današnjem turistu, koji gleda na raznovrsnost i koji brine o svom zdravlju, i te kako privlačno. Zemlja smo s velikim turističkim potencijalom i logično je da nam turizam bude jedna od glavnih, ako ne i glavna grana gospodarske djelatnosti. S obzirom da smo i tradicijski vinska zemlja, a vino je iznimno popularno svuda u svijetu, logično je da našu plemenitu kapljicu duboko uključimo u turističku ponudu i da turiste dovodimo na vinogradarsko-vinarske posjede. Tamo će gost ne samo najbolje osjetiti ono što dotična vinarija kroz svoja vina želi reći, nego će se upoznati s krajem, njegovim ljepotama i posebnostima, poviješću… To je ono što nazivamo prodajom vina doživljaja. Plasira se, dakle, ne samo jedan glavni proizvod koji služi kao lokomotiva, nego cijeli teritorij – kaže Tomislav Stiplošek, predsjednik udruge G.E.T. i Centra za razvoj vinskog turizma. – Za vinare to je svakako vrlo primamljivo jer prodaja na kućnom pragu znači novac praktično odmah. Ne treba zaboraviti još nešto važno: izravan kontakt s kupcem. To bih mogao nazvati i mogućnošću izvoza, i to na dva načina. Prvi je takozvani nevidljivi izvoz ili izvoz na licu mjesta,  odnosno potrošnja stranih turista na posjedu i
njihova kupnja kakve boce ili kutije vina za ponijeti kući. Drugi je reklama
koja se dobiva takvom ponudom, naime gost, nakon što je otišao zadovoljan od
vinara, i u sredini gdje stalno živi rado će potražiti to isto vino koje ga je
oduševilo na godišnjem odmoru. Rado će se i vratiti na obiđeni posjed gdje se
lijepo proveo, a i svojim poznanicima i prijateljima svakako će to mjesto
preporučivati.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADobitnici dviju zvjezdica

OCJENJIVANJE, i OČEKIVANJA

Kako je turistima bitan ne tek proizvod, nego cijeli doživljaj, dodaje Stiplošek, pala je odluka da se krene u kategorizaciju vinarija temeljenu prvenstveno na aspektima turističke ponude.  Cilj je na taj način turistima olakšati izbor kamo kada poći, informirati ih što gdje mogu očekivati, i, ono osobito bitno, unaprijed im naglasiti što kod koga svakako trebaju kušaati. Naime mnogi gosti nedovoljno poznaju a mnogi posebice stranci i uopće ne poznaju naše vinarije i vinare, s druge strane neki domaćini još nisu vični i turističkom aspektu svoje djelatnosti pa zaborave ponuditi sve što bi mogli i trebali, odnosno čak smatraju da su neki njihovi proizvodi previše obični i kao da se srame iznijeti ih na stol, međutim ispostavi se nerijetko da su upravo takvi proizvodi turistima vrlo interesantni.

GET-ovci, koji eto pripremaju gastro-eno-turistički vodič kao dobar marketinški alat svima što direktno ili indirektno sudjeluju u ponudi vinskog turizma, očekuju da će ovim svojim novim projektom vinarima, posebice manjima, olakšati poslovanje u dodatnom dijelu njihove gospodarske djelatnosti, a to je bavljenje i turizmom. Očekuje se i to da kategorizacija potakne naše vinare da što bolje urede svoje objekte i da unaprjeđuju kvalitetu ukupne ponude.

Pitam Stiplošeka za detalje vezano uz ocjenjivanje i komisiju koja procjenjuje kome dodijeliti zvjezdicu/zvjezdice, te za kategorizaciju.

O metodama ocjenjivanja Stiplošek veli sljedeće:

– Pri ocjenjivanju gledaju se vanjski izgled objekta, njegova uklopljenost u lokalnu tradiciju, uporaba tradicijskih materijala u gradnji, uklopljenost u okoliš, blizina vinograda, označavanje-putokazi do objekta, prilazni put, parkiralište. U vinskom segmentu: izgled podruma unutra tj. uređenje i izvedba, u podrumu tehnologija i higijena, priklon autohtonim sortama, kvaliteta vina. Gastro segment: izgled kušaonice tj. uređenje i veličina, ponuda hrane, vlastita proizvodnja  hrane, uključenost lokalnih proizvođača u ponudu, zastupljenost autohtonih proizvoda, način prezentacije ponude, stručnost i kvaliteta izvedbe, ophođenje s gostima, komunikacija na stranim jezicima, umješnost u sljubljivanju vina i hrane, razina usluge unutar zakonskih mogućnosti, odnosno prema registraciji. Glede smještaja: vlastiti ili u neposrednoj blizini, kapacitet, uređenost i komfor, organizacija prijevoza od objekta do smještaja. Vezano još uz način prezentacije: stupanj uvažavanja povijesti i tradicije kraja, stupanj nastojanja da se objekt prikaže s visokim vlastitim identitetom, jačina osobnosti vinara-domaćina. U rubrici Ostalo su radno vrijeme, organizacija prodaje suvenira i proizvoda lokalnih proizvođača, oblik suradnje s lokalnom turističkom zajednicom, dodatni sadržaji.

Zasad nije spomenuta tješnja suradnja i s Ministarstvom turizma, a bilo bi svakako dobro da se ona što prije i ostvari.

Prilikom ocjenjivanja različiti elementi donose bodove na sljedeći način: prezentacija i opći dojam – 40 posto, ponuda vina – 30 posto, sve ostalno navedeno – 30 posto. Stiplošek iznosi napomenu da će se kod kvalitete vina G.E.T. voditi ocjenama Zavoda za vinogradarstvo i vinarstvo, ocjenama vina objavljenim u stručnim publikacijama, recenzijama istaknutih kritičara i nagradama koje su vinari-domaćini osvojili na renomiranim vrednovanjima vina.

Žiri čine članovi predsjedništva udruge  G.E.T. koji pri donošenju konačne ocjene u obzir uzimaju: mišljenje novinara što glasaju za Bijeli grozd, mišljenje publike što glasa za Bijeli grozd, zaključke više kontrolora koji su svi osobe s edukacijom i  iskustvom  u turizmu, savjete stručnjaka iz područja etnografije i urbanizma, turističkih djelatnika.

PET GRUPA: OD PREPORUKE DO IZVRSNOSTI

– Vinarije smo, prema kriterijima, razvrstali u pet grupa. Počinjemo s oznakom Preporuka. Ona se odnosi na vinarije koje ne zadovoljavaju dovoljan broj kriterija, ili ne ispunjavaju jedan od bitnih kriterija da bi ih se svrstalo u kategoriju s oznakom zvjezdice, ali smatramo da su dovoljno zanimljive da ih gosti ipak posjete – govori Stiplošek.

Jedna zvjezdica dodjeljuje se vinarijama koje zadovoljavaju sve minimalne uvjete za dobru turističku prezentaciju.

– To znači da imaju kušaonicu na neki način odvojenu od proizvodnog dijela podruma te da mogu ponuditi barem jedno svoje visokokvalitetno vino, kao i da uz čašu vina nude jednostavne zalogaje autohtone gastronomije kao npr.  domaće nareske, od za kraj tipičnih suhomesnatih proizvoda i mliječnih prerađevina, zatim maslinovo odnsno bučino ulje itd. Od vinarija s jednom zvjezdicom očekuje se, dakako, i da posjeduju i prikladan i uvijek uredan sanitarni čvor za goste. Trebali bi imati i uređene prilaz i parkiralište, kao i pravilno postavljene putokaze do objekta.  Što se radnog vremena tiče, preporučujemo barem rad stalno vikendom, ali prihvaćamo i rad po najavi. Prezentaciju trebaju voditi vinar-vlasnik i/ili članovi obitelji, rezervna opcija je zaposleni djelatnik, u svakom slučaju važno je da se objekt pokaže s izgrađenim identitetom.

                Dvije zvjezdice namijenjene su vinarijama koje, na neki način, sadržavaju kompletnu turističku ponudu, uključujući ne samo dobro vino i dobru hranu nego i smještaj, vlastiti ili u blizini.

– Za dvije zvjezdice traži se sve kao i za jednu zvjezdicu, ali s dogradnjom, što bi, konkretno, značilo posluživanje i toplih jela iz vlastite kuhnje ili putem pomno naručenog cateringa, zatim da u ponudi barem jedno njihovo vino bude u kategoriji vrhunskoga, a da barem s 25 posto u ponudi sudjeluju visokokvalitetna vina, a ostala mogu biti u rangu kvalitetnih. Traži se i da domaćin ima suradnju s lokalnim proizvođačima hrane, te da je njegov vinograd vidljiv iz vinarije odnosno da vlasnik ima pokazni vinograd pored vinarije. Objekt bi u izgledu morao imati obilježja domaćega, lokalne tradicije, autohtonosti, trebao bi i biti dobro uklopljen u okoliš za koji se vidi da se o njemu vodi briga.  Želi se da prilaz objektu i parkiralište budu asfaltirani odnosno prikladno uređeni i da je moguć prihvat gostiju od minimalno jednog minibusa. Kušaonica mora biti dovoljno velika da prihvati najmanje deset osoba istodobno. Preporučujemo radno vrijeme svaki dan, prihvaća se i rad samo vikendom ali stalno, a ručkovi ili večere te stručna vođenja mogu biti po najavi. Prezentaciju vodi vinar, enolog, ili educirani prezenter. Mogućnost tečne komunikacije, osim na hrvatskome, barem na jednom stranom jeziku, konkretno engleskom. Informativni materijal na više jezika. Smještaj: poželjno vlastiti, ili barem u neposredoj blizini (eventualno organiziran prijevoz), barem za desetak osoba, noćenje u odvojenim sobama na razini tri hotelske zvjezdice.

Tri zvjezdice su za vinarije koje svojom ponudom odskaču od standarda, zadovoljavaju najviše kriterije i posebno drže do očuvanja autohtonih proizvoda i običaja.

– Sve kao prethodno, ali i, opet, i više. Autentičnost i izvornost prostora, upotreba u gradnji i uređenju, autentičnih materijala. Kušaonica i smještaj kapacitetom trebaju zadovoljavati prihvat minimalno dvadeset osoba, smještaj u odvojenim sobama, u klasi razine četiri hotelske zvijezdice. Gastro ponuda vlastite kuhinje ili putem cateringa, ali na vrlo visokoj razini kvalitete. Mogućnost stručno vođenog sljubljivanja vina iz ponude i odgovorajuće hrane. Barem 50 posto ponude su vrhunska vina, a ostalo visokokvalitetna. Suradnja s lokalnim proizvođačima hrane i suvenira, mogućnost da gost i kupi te proizvode za ponijeti kući. Povezanost s poviješću kraja, te čuvanje lokalnih običaja. Asfaltirani prilaz i parkiralište za barem dva minibusa i više automobila. Radno vrijeme: svakodnevno. Ručkovi, večere i vođene stručne degustacije mogu biti po najavi. Organizirana dostava kupljenog vina.

Zvijezda izvrsnosti ili Excellence star predviđena je za vinarije koje zadovoljavaju sve kriterije za kategoriju tri zvijezdice, ali koje imaju i neke dodatne de luxe sadržaje što njihovu prezentaciju dižu na puno višu razinu i stvaraju doista nezaboravan doživljaj.

– Opet sve kao prethodno, ali i više: kompletno vlastiti smještaj, vlastita priprema hrane. Kad kažem dodatni luksuzni sadržaj, to mogu biti i primjerice: privatna luka za pristup jahtama, konjički klub ili golf klub, razina luksuza itd. – riječi su Stiplošeka

 OLYMPUS DIGITAL CAMERADobitnici jedne zvjezdice

Nakon objave dobitnika i nakon što sam pročitao propozicije, mišljenja sam da se trebalo ići malo opreznije s dodjelom zvjezdica, naime dojam je da su neki dobili ipak više nego što im u ovome trenutku pripada, a da neki koji su mogli dobiti više to nisu dobili.

ODRŽIVOST

– Smatramo da ovakav veliki projekt, koji zahtijeva dugogodišnji konstantan rad, mora imati viziju održivog razvoja i stabilnog financiranja. Kao udruga G.E.T. ne želimo naplaćivati proizvođačima, jer je to najbolji način da zadržimo objektivnost kod kategorizacije. Da ne bismo ovisili ni o službenim institucijama i njihovim donacijama, odlučili smo se za slijedeći model: svi ponuđači uvršteni u vodič za članove udruge G.E.T. odobrit će popuste na sve ili na dio svojih proizvoda i usluga.  Visinu popusta i na koje proizvode ili usluge se popusti odnose ponuđači biraju sami. Da bi članovi-potrošači ostvarili popust, trebaju pokazati člansku iskaznicu G.E.T. udruge. Udruga će članarinu naplaćivati godišnje 150 kuna, što smatramo da nije puno i da to sebi veći broj ljudi može priuštiti – objašnjava Stiplošek. – Nadamo se da ćemo upravo tim popustima pridobiti u udrugu, kao članove, značajan broj ljudi, i to je ono na čemu baziramo održivi razvoj. Bilo bi poželjno da i proizvođači, odnosno davatelji usluga, budu članovi udruge G.E.T.  jer time pomažu naš rad, ali to nije uvjet. Inače, ne namjeravamo brisati iz vodiča one ponuđače koji ne odobre popuste za naše članove…  ♣

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: