KROZ SVIJET u ČAŠI i NA TANJURU 140

GRADJANSKI ODGOJ – Nakon prašine oko zdravstvenog odgoja u školama, sad se diže nova, oko građanskog odgoja. Slušam preko malog ekrana neke reakcije na tu inicijativu, ne mogu vjerovati. Svećenik sa znakovitom pogledom veli da je proučio prijedlog i da mu zamjera što u njemu nigdje ne vidi domoljublje! Napokon, diže se gospođa s mikrofonom i stvar stavlja gdje joj mjesto: građanski odgoj u školi vezan je uz pristojno ponašanje, ULJUDNOST! Zauzetost poslom ali i komocija a možda i niža osobna civilizacijska razina te stav da su nečije dijete i rođak maltene besprijekorni samo stoga što su njegovi očito ne idu na ruku razvoju uljudnosti, tolerancije, čuvanju okoliša i javnoga dobra, ali mogu ići na ruku bahatosti, prostačkom ponašanju, opijanju već od rane dobi, divljačkoj vožnji automobilom i motociklom cestom, ali i biciklom pa, koliko vidim u najnovije vrijeme, i moticiklom a čak i automobilom po pločniku, potom parkiranju bilo gdje, pljuvanju HRAĆKANJU na pod, uništavanju po javnim površinama uključujući i šaranje po fasadama (kad bi policija, koje na žalost obično nema tamo gdje je treba – pa, gdje su ti kvartovski bobbyji o kojima se toliko pričalo? – i pravosuđe takve stvari sankcionirale jačim novčanim kaznama, prikupila bi se, barem u prvoj godini ili u prve dvije godine dok pamet ne prevlada, od kazni zasigurno lijepa svota za proračun!…), nedovoljnom znanju o svojoj zemlji i nedovoljnoj svjesnosti potencijala ove zemlje. Pa, zašto onda ne bi škola pokušala djelovati na to da se nove generacije bolje odgoje?

Općenito, radi uljuđenijeg i zdravijeg života ali i stoga što smo i turistička zemlja koja se i prema van mora pokazati u najboljem svjetlu i uvjerljivo iskazivati svoj pozitivni stil života da bi joj iz vana i dolazilo ono pretežito najbolje. Ovo je dakle i te kako i pitanje domoljublja, ali ne na način na koji se naviklo do sada, tj. sviranja himne i svećeničkog blagoslivljanja u svakoj i trivijalnoj prigodi, maltene kod otvaranja javnog zahoda, i držanje desne ruke na srcu – ponajviše da se provjeri je li u džepu sakoa, na sigurnome mjestu, novčanik koji bubri… do stanja kad se lakonski kaže: tko je jamio, jamio…

I DALJE DOBRI REZULTATI U TURIZMU – Ministar turizma Darko Lorencin i direktorica Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Meri Matešić u govoru o ostvarenom turističkom prometu za prvih osam mjeseci ove godine rekli su da je za razdoblje siječanj-kolovoz 2013. u odnosu na isti period prošle godine ostvaren porast od 5,4 posto u dolascima (10.095.906 dolazaka) i 3,3 posto u noćenjima (60.522.631 noćenja) turista na Jadranu i u Gradu Zagrebu. Porast u dolascima su ostvarili i domaći turisti s 0,2 posto (964.001 dolazaka). Porast turističkog prometa (noćenja) je u razdoblju od siječnja do kolovoza realiziran s emitivnih tržišta Njemačke (12.187.871 noćenja; +2,8%), Slovenije (6.808.776 noćenja; +1,8%), Austrije (4.722.367 noćenja; +2,6%), Češke (4.294.119 noćenja; +2,6%) Poljske (3.788.441 noćenja; +21,1%), Slovačke 2.307.884 noćenja; +1,9%), Mađarske (1.727.293 noćenja; +8,4%), Velike Britanije (1.537.744 noćenja; +25,6%) i Francuske (1.460.192 noćenja; +5,3%). O prihodu bit će riječi kasnije. Direktorica HTZ-a Meri Matešić kazala je da Hrvatska turistička zajednica već sutra nastavlja s organizacijom edukativnih radionica na području marketinga i razvoja proizvoda. a uskoro će se krenuti u izradu novih kreativnih vizuala i rješenja koja bi u budućnosti trebali predstavljati hrvatski turizam. Već su definirani novi modeli udruženog oglašavanja te je raspisan natječaj. To su koraci koje činimo za pripremu 2014.turističke godine.

Turizam Lorencin i Matesic

Na slikama su ministar turizma Darko Lorencin i direktorica Glavnog ureda Hrvatske turisticke zajednice Meri Matešić na prezentaciji rezultata u turizmu u prvih osam mjeseci ove godine, te ekipa hrvatskih i inozemnih vinskih i turističkih novinara koje je pjenušcem ugostio Tomislav Gorša, vlasnik hotela Palma u Biogradu na moru, govori, vrlo zadovoljan ovom sezonom

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

TJEDAN KAJKAVSKE KULTURE – Tradicijski Tjedan kajkavske kulture u Krapini: glazba, sport, umjetnost, narodni običaji, enogastronomija. Svakog dana nešto, ali u petak, gle: 13. rujna, bilo je baš i za svakoga nešto. Turnir u uličnoj košarci, nastup KUD-ova, izložba karikatura, pričaonica za djecu, prezentacija starih običaja i proizvoda Hrvatskog zagorja, s

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Predsjednik Društva za kajkavsko stvaralaštvo i predsjednik Izvršnog odbora festivala Ivica Cerovečki, inače vlasnik krapinske tvornice konfekcije Kotka, zatim Siniša Leopold kao umjetnička alfa i omega, pa krapinsko-zagorski župan Željko Kolar i krapinski gradonačelnik Zoran Gregurović

 naglaskom na štruklima (a mogla je baš još biti i bućnica!), te, u skladu s godišnjom dobi, na berbi grojzdja. Navečer koncert Popevke za navek, najpopularnijih uradaka s dosadašnjih festivala kajkavske popijevke u Krapini. Subota je, po običaju, bila rezervirana za koncert novoskladanih kajkavskih popevki.

Iz Zagreba s Glavnog kolodvora polazio je cug za Krapinu, nazvan Krapek, pa kaj ni moglo biti jednostavno i lepše – Cug?! Povratna karta, zamislite, bila je – pet (5) kuna! Ima li toga igdje? Uz predočenje vozne karte za Krapek, ulaznica u vrlo zanimljiv i atraktivan Muzej krapinskih neandertalaca stajala je 25 kuna. Pa tko ne bi išao? Mudro je bilo, umjesto poći dva puta u trgovinu u susjedstvu s ponudom sve po 12 kuna, otići Cugom  u Krapinu…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tjedan kajkavske kulture obilježen na pekarski način  • Pomama za bućnicom i štruklima

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vatroslav Maltar i Barbara Suhodolčan,u vježbi  pjesme Zagorje moje, dragi moj dom • Prizor s ulica Krapine za vrijeme trajanja Tjedna kajkavske kulture – i to postoji, barem u Hrvatskom zagorju: plemićka mladež iz sekcije za dvorske plesove klanječkog KUD-a Antun Mihanović

ŠAMPION ZAGREBAČKE ŽUPANIJE – Vinski šampion Zagrebačke županije za 2013. je Traminac ledene berbe 2012  od Željka Šimanovića iz Pribića, dok je nagradu koja se po izboru žirija vinskih novinara dodjeljuje za najbolji rajnski rizling osvojio Danijel Franjo, a za najbolji chardonnay proizvođač Ivan Makovec. Dodjela priznanja održana je u centru West Gate u Zaprešiću, u sklopu manifestacije Rujanfest 2013. U West Gateu je bila i, 10. po redu, Izložba vina zagrebačke županije, s time da su ovaj put vina mogli kušati ne samo uzvanici na dodjeli priznanja nego, u obadva dana, i drugi posjetitelji priredbe.

Zupanac Iva Simanovic Kozic Iva Braje Simanovic

Na slici Dražena Kopača su, s odličjima, glavni laureat Šimanović (sasvim desno) i njegova kćerka Iva (druga slijeva), sa županom Zagrebačke županije Stjepanom Kožićem, županijskom pročelnicom za poljoprivredu Gordanom Županac i županijskom Vinskom kraljicom Ivom Braje. Na ocjenjivanju je ove godine bilo ukupno 100 uzoraka, a strukovnu komisiju kao predsjednik vodila je dr. Stanka Herjavec, dok je predsjednik novinarske komisije bio Željko Suhadolnik

PIJEMONT NA PLEŠIVICI – Visoka delegacija vlade talijanske regije Pijemont posjetila je ovih dana Zagreb, a Giovanni Negro, predsjednik Regijskog savjeta Pijemonta, inače i vlasnik obiteljskog vinogradarsko-vinarskog posjeda Negro Angelo & figli iz pijemontske oblasti Roero koja se nalazi s desne strane rijeke Tanaro, dakle na suprotnoj obali od Langhe i predjela svjetski glasovitih Barola i Barbaresca, našao je vremena da, nakon prijepodnevnog radnog boravka u našem Parlamentu i kod talijanske ambasadorice u Hrvatskoj, u popodnevnim satima obiđe vinorodnu Plešivicu. Zahvaljujući Ivanu Dropuljiću, osnivaču i direktoru festivala vina i kulinarike Zagreb Vino.com krajem studenoga u zagrebačkoj Esplanadi, boravio je kod proizvođača Velimira Koraka, Zvonimira Tomca i Zdenka Šembera, dakle trenutno najboljih u Plešivičko-okićkom vinogorju. Naravno da smo se tamo zatekli i Svijet u čaši i ja. Negro se oduševio krajolikom koji ga, kazao je, konfiguracijom i raznovrsnošću vegetacije (vinograd, voćnjak, šuma…) podsjeća na područje njegova Roera. Uz vina koja su tipična za spomenute proizvođače (chardonnay sur lie, crni pinot, pjenušci, tzv. narančasta kapljica iz amfore…) te plešivički specijalitet copanjak, razmijenjena su iskustva u uzdržavanju vinograda i produkcije vina (i Negro ide eko-putevima), razgovaralo se o ovogodišnjoj berbi (Negro kaže da se u Pijemontu nakon niza vrlo vrućih godina stvar konačno vratila na normalu!), o važnosti posvećivanja maksimalne pažnje ne samo vinu kao jednom od bitnih proizvoda kraja, nego čitavome teritoriju, jer to donosi dugoročnu korist cijeloj društvenoj zajednici i pojedincima. Na rastanku, Negro, kojemu je ovo bio prvi posjet Hrvatskoj i kojega su vina kod sva tri proizvođača oduševila, pozvao je u posjet Roeru, gdje je upravo utemeljen Konzorcij (po naški: udruga) Roero, baš s ciljem da se na međuprofesijskome planu jače i učinkovitije radi na poboljšanju ponude i na promociji cijeloga područja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na slikama: Giovanni Negro u Korakovome vinogradu diskutira s Velimirom Korakom, koji je s ovom godinom odlučio krenuti i u pjenušce i za tu proizvodnju posebno je, ranije, brao grožđe, zatim Negro sa Zvonimirom Tomcem u Tomčevu podrumu, te Negro u kušaonici Šemberovih, u društvu sa Stjepanom i Zdenkom Šemberom te Ivanom Dropuljićem

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HRVATSKI SIREVI NA CHEESEU, za NOJEVU ARKU – Diljem svijeta tradicijski manufakturni proizvodi nestaju zabrinjavajućom brzinom, odnoseći tako sa sobom u mračne dubine ponora znanje, tehniku, kulturu i krajolik kao bitne dijelove baze za njihovu produkciju. Riječ je o golemom gubitku u bioraznolikosti. A sjećanja, i baš te arome i okusi bili su dio nas kroz tisućljeća!

Da bi se barem malo pomoglo u tome da se taj očito neumitni odlazak, ako ne zaustavi a ono uspori, znana organizacija Slow Food, sjedište koje je u pijemontskome mjestu Brà, lansirao je kampanju nazvanu Spasimo sir! Među konkretnim koracima u tome smislu Slow Food, organizirajući u gradiću Brà, ne samo u dvoranama nego i na ulicama i trgovima kao pozornici sa štandovima, u drugoj polovici rujna svake druge godine, možda i najveću i najbogatiju, u svakome slučaju najvrijedniju smotru sireva na svijetu – Cheese (na rasporedu upravo 2013.!), potiče proizvođače upravo takvih specifičnih manufakturnih sireva koji se eventualno još mogu kupiti tek u njihovim selima, da izlože te svoje uratke i upoznaju široku javnost s njima. Slow Food je ustanovio i Nojevu arku, u koju, poput Noje koji je prije potopa smještajući na svoju arku životinje da ih spasi od uništenja, uvrštava i sireve što su u najvećoj opasnosti od nestanka. Inicijativa je izazvala veliku pažnju u svijetu i mnogi proizvođači, ne samo iz Europe nego i s drugih kontinenata šalju Slow Foodu svoje sirne prijedloge za uvrštenje među putnike Slow Foodove Nojeve arke. U katalogu Nojeva arka Slow Fooda zavedeno je dosad raznih sireva iz 20 zemalja.

Ove godine za Nojevu arku Slow Fooda nominirana su i dva sira iz Hrvatske, konkretno žmanski sir i sir škripavac.

Više o Nojevoj arki Slow Fooda na: http://www.slowfoodfoundation.com/ark

Petrini

CARLO PETRINI – ŠAMPION PLANETA ZEMLJE! – Odjel za zašitu okoliša Ujedinjenih naroda imenovao je Carla Petrinija (na slici), osnivača pokreta Slow Food, Šampionom Zemlje! To je zbog njegovoga doprinosa na području zaštite ambijenta i na području održivog razvoja. Šampionom zemlje proglašena je istodobno i Martha Isabel Ruiz Corzo, direktorica Eko-grupe Sierra Gorda, iz središnjeg Meksika. Ceremonijal dodjele bio je u američkom Muzeju povijesti prirode u New Yorku.

 SEAL GROUP Group d.o.o. – U rujnu je u žiži bilo Celje. Tamo se, eto, odvijao Eurobasket 2013, natjecateljski dio na kojemu smo dobro prošli i plasirali se u završnicu u Ljubljani. Celje je u svom središtu, u pješačkoj zoni, kojom dnevno prođe i do osam tisuća ljudi, paralelno s održavanjem Eurobasketa dobilo lijepu vinoteku-winebar Oskarjevo. Lokal je otvorio Aleš Ilc, koji je prije umirovljenja bio vrlo aktivan u gospodarskom životu grada, a sada zanimaciju nalazi u vinogradarenju i vinarenju na Bizeljskom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vinoteka nosi naziv po posjedu Oskarjevo na Janeževoj gorci ponad Bizeljskoga što ga je 1892. kupio veleposjednik i veletrgovac Josef Černelč, a od njegovih predaka kupio ga je Aleš Ilc. Od postojećih pet hektara obnovljena su 3,5 ha, vinski podrum suvremeno je opremljen i sad Ilc izlazi na tržište s vinom pod robnom markom Oskarjevo Aleš Ilc & sinovi. Ilc uzgaja Frankovku, Pinot crni, Syrah, Cabernet sauvignon, a od bijelih Muškat žuti, Muškat ottonel, Traminac, Graševinu, Rizling rajnski, Sauvignon i Pinot sivi. Naš je cilj sada osvojiti slovensko tržište, te ostvariti ozbiljan izvoz u Rusiju, Ukrajinu, SAD i Hrvatsku, kaže Aleš Ilc, na slici ispred lokala i u njemu u društvu s Mihom Isteničem iz obitelji bizeljskog šampanjera Janeza Isteniča te sa Srečkom Kunstom, vlasnikom vrlo popularnog restorana u Bistrici na Sutli, kod Kumrovca.

CHÂTEAU HAUT BRION 1992 i SVIJET u ČAŠI – Dolazi iz Bosanske Posavine, radio je u uglednim restoranima u Njemačkoj, od prije kratkog vremena vodi ugostiteljski objekt u Velikoj Gorici. U svom domu i u krugu obitelji i kolege sommelijera iz zagrebačkog ugostiteljstva, mladih naraštaja te Svijeta u čaši pokazao je zaista zavidno kuharsko znanje i umijeće, međutim kulminacija je bila kad je uz sir poslužen kao desert otvorio butelju jako dobro stojećeg bordoškog Château Haut Briona iz 1992 – godine kad je (na Martinje) startala revija Svijet u čaši!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HVALA, ANTO! Lijepo je postati u punom smislu punoljetan (21 godina) uz takvu, također u punom smislu punoljetnu kapljicu!…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

FOTO-LEGENDE SA CVIČEKOM – Nije ih lako staviti skupa, jendostavno jer – mnogih, na žalost, više i nema. Uz ćevape, pljesku s kajmakom i gravče-tavče zatekao sam, kod Labusa, dvije legende hrvatske novinarske fotografije – Marka Čolića (treći slijeva), urednika fotografije u nekad iznimno popularnoj reviji Studio i službeno priznatog umjetnika fotografije koji je, inače, uz sve najveće hrvatske estradne zvijezde poslikao i sve zagorske parkove i perivoje (knjiga Ljelje Dobronić: Parkovi i perivoji Hrvatskog zagorja), te Radišu Mladenovića (sasvim desno na slici), nekad prvu kameru Sportskih novosti, koji je pak poslikao sve živo što se moglo iz domene sporta. Kako su se našli kod Labusa u njegovu lokalu u zagrebačkom Maksimiru? Novinarski instinkt! Ugostitelj Milan Labus (sasvm lijevo), koji u svom maksimirskom ugostiteljskom kompleksu sada upravlja i s nekoliko sportskih terena pa je prije dobrog roštilja kod njega tamo moguće zaigrati mali nogomet, tenis, stolni tenis, a djeca pak, kad se dođe obiteljski, imaju ljuljačke i penjalice, uveo je upravo u ponudu ražnjiće, ramstek i biftek, te – cviček! Znani fotići-veterani došli su ne radi sporta ili jela, nego radi osvježenja, naime cviček blago kisi a alkohol mu jedva prelazi 10 vol %. Što bi se reklo: piješ, piješ – da se NE napiješ… I Čolić i Mladenović u odličnoj su kondiciji, i dalje spremni na šalu i viceve. Priča, tako, Marko, uz cviček, da je čuo kako je neki klinac iz Njemačke, koji je s ocem bio na dočeku američkog predsjednika Barracka Obame, iskoristio priliku pa Obamu, kad mu se približio, upitao: Gospodine predsjedniče, moj tata veli da vi prisluškujete sve ljude na svijetu, je li to istina? Obama mu je odgovorio: Don’t worry about that, kid, this is not your father… Ne brini o tome, sinko, nije to tvoj tata…

CLOONEY, ZENATO i CONTERNO – Glede pića, on navodno, najviše voli tekilu.  Međutim filmska zvijezda George Clooney, zaljubljenik u Italiju, gdje je neko vrijeme i živio (u vili na jezeru Como), zavolio je i u vino, posebice talijansko. Novinarima na pressici prigodom nedavnog filmskog festivala u Veneciji otkrio je i koja to vina obožava: Amarone della Valpollicella, i to od proizvođača Zenata, te Barolo Monfortino posjeda Giacomo Conterno.

PRODANO KOLIČINSKI MANJE, ZARAĐENO VIŠE – To je posao: prodati manju količinu a ostvariti bolji prihod. Po podacima ustanove ISMEA koja se bavi kretanjima talijanskih poljoprivrednih proizvoda na tržištima, u supermarketima na Čizmi, gdje se prodaje oko 70 posto od ukupne količine vina na tamošnjem tržištu, u prvoj polovici 2013. plasirano je šest posto manje količina vina nego lani u istom razdoblju, ali ostvaren je četiri posto veći prihod. I u izvozu tim putem: količine manje za dva posto, a prihod veći za 1,7 posto. Predviđa se da će se trend nastaviti svakako do kraja ove godine, ako ne i duže. Pad u prodanim količinama najviše se odnosi na rinfuzna vina. Očito je više vinski informiranih i obrazovanih potrošača kojima, kad znaju što kupuju, nije teško za butelju izdvojiti nešto više novaca. Boom u Italiji bilježe pjenušci, ponajviše Moscato d’Asti, a onda i Prosecco. Pjenušci ostvaruju jako dobar rezultat i s količinom i s prihodom, u prvoj polovici ove godine plasirano ih je 17 posto više, a ostvareni prihod je 26 posto veći. Situacija u svijetu: upravo zbog manje potražnje za rinfuzom a povećane za buteljiranom kapljicom, smanjenje prodanih količina je za 1,1 posto, a rast prihoda za četiri posto. U SAD, gdje  se rinfuzno vino vrlo slabo traži, prodaja butelja povećana je u količini za 10 posto, a vrijednost  je povećana za 12 posto. U Rusiji, gdje su problem takse, posebice na rinfuzno vino, prodaja butelja manja je pet posto u količini, ali vrijednost ostvarena od prodaje nije se smanjila.

Stimac s KRUNICOM

ŠTIMAC, KRUNICA, i KAPLJICA – Nerijetko se (i u nas) vidi javne osobe kako se križaju i čuje kako zazivaju Boga. Bez obzira na to što u tijeku utakmice nečime razljućeni znaju opsovati kao kočijaši, nogometaši kad ulaze u igru nakon što se prekriže obično još i poljube križić na lančićima, moguće neki čak oko vrata nose i krunicu. Kako nam reprezentacija igra u posljednje vrijeme, možda bi i izborniku Štimcu bilo pametno nositi krunicu, čulo se s nekoliko strana. U svakom slučaju neki naši vatreni ljubitelji nogometa, vatreniji od Vatrenih, preporučuju mu da oko vrata stavi KRUNICU… Štimac, čiji brat Mihovil na Komarni proizvodi vino pod markom Rizman, u velikoj je, inače, prednosti nad prijašnjim izbornicima, naime kad postigne dobar rezultat ima mogućnost, sretan, počastiti se obiteljskom kapljicom, a kad zakaže, tužan, ima mogućnost njome se tješiti…

NAJTRAŽENIJI: SUPERTOSKANCI Svako toliko netko kaže kako je era supertoskanaca gotova, ali – oni se pokazuju kao najvrijedniji objekti u prodaji na aukcijama te na zahtjevnijim tržištima. Najnovija potvrda toga da su supertoskanci i dalje i te kako atraktivni dolazi pogledom na Top-100 ljestvicu vrijednosti Searched for, koju je nedavno objavio Wine-Searcher.com, vodeći portal što prati kako koje vino kotira na tržištu.

Nakon objave liste od 50 najskupljih vina na svijetu, portal je sastavio i listu trenutno najtraženijih 100 vina. Na njoj Francuska dominira sa devet vina, i to baš na prvih devet mjesta s time da je na vrhu ljestvice Château Margaux, a Italiju predstavljaju supertoskanci Sassicaia – Tenuta San Guido (13. mjesto), Tignanello – Marchesi Antinori (28.), Ornellaia (33.) i Masseto (39.) – Tenuta dell’Ornellaia, te Solaia – Marchesi Antinori  (51). Na toj listi SAD ima 11 vina s time da je najbolje, na 10. mjestu, plasiran Opus One, Australija ih ima tri, Španjolska i Portugal pak samo po jednu etiketu.

 NOVI REKORD ZA TALIJANSKI WINE & FOOD – Po nedavno objavljenim podacima udruženja zemljoradnika Italije Coldiretti, broj talijanskih tradicijskih regijskih proizvoda rađenih po pravilnicima donesemima još od prije 25 godina dostigao je rekordnu brojku od 4698. U 2000. godini broj takvih proizvoda bio je upola manji. Najviše zaštićenih tradicijskih regijskih proizvoda imaju Toscana, Campania i Lazio.

La Bodega

LA BODEGA – U centru Zagreba u Bogovićevoj ulici otvorena je La BODEGA, spoj vrhunskog vinskog podruma, konobe i modernog brunch/caffe bara.  Uz vrhunska domaća vina i najfinije zalogaje pršuta i sira, oko 1000 uzvanika proslavilo je otvorenje novog mjesta okupljanja.  Velika želja managementa je otvorenje sličnih lokala u Splitu, Dubrovniku i Hvaru tijekom iduće godine.

PIJ POMALE! – Pričica jednog ljubitelja plemenite kapljice: Baba stalno brunda: vrak te skeljil, kaj se nemreš več jenom odviknuti od pijače?! Saki dan dojdeš doma natankan do daske… Pa daj se već jenom privikni, baš i kat si v društvu, da piješ pomale!

Bravo! Vsi, do sat, samo pričaju o odvikavanju, a zakaj ne o – navikavanju? Praf mi veli baba, i obečal sem joj da bu po njenom, i ne’m joj lagal: več sem se lepo naviknul da pijem baš POMALE! Me razmete kaj mislim, ju nou vat aj tink?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

LIKOVNA KOLONIJA KOD KRAUTHAKERA – I Vlado Krauthaker ima svoju likovnu koloniju. Odlučio se majstorima kičice ponuditi barrique koje više ne koristi za vino, da ih oslikaju pa da ima lijepe ukrase kojima može promovirati ne samo svoju vinsku kuću nego, u raznim prigodama i na manifestacijama, i svoje Kutjevo. Pozvao je kod sebe osam slikara iz raznih krajeva Hrvatske, od kojih ih je petoro akademskih.

Među osobito uglednim imenima iz likovnoga svijeta koja su se odazvala bili su Hrvoje Šercar i Stipe Nobilo. Jednu bačvu oslikao je Ivo Raić, znan i u likovnim i glazbenim (pjeva u klapi) krugovima, a jednu ugostitelj s Brača Stanko Marinković, dok se za ukrašavanje jedne bačvice (uz nju stoji ponosni djed Krauthaker) pobrinula, i to s puno uspjeha, Krauthakerova unuka Magdalena.

DRELOT – Znate li što je to drelot? To je vino novinara, voditelja na radiju i zabavljača Davora Dretara Drelea. Kao što je zagrebački disko-džokej Tratinčica svojedobno imao svoje vino tratinac, tako eto sada Drele ima drelot. Kod Drelea je jedno malo nezgodno to što je drelotom, koji osim na Drelea podsjeća i na merlot, krstio vino za koje govori da je iz njegova vinograda (od nekoliko redova) na Trgu Graševine u Kutjevu! Naravno da je u vinogradu na Trgu Graševine u Kutjevu posađena Graševina, koja naravno, za razliku od opet naravno crnoga merlota, daje bijelo vino. Ali, kod Drelea je sve moguće! On se, veli, ne zamara trivijalnostima, a ni njegov aktualni vincilir Kutjevčanin Branko Mihalj nije dosad imao prigovora na te nijanse glede boje

MALVAZIJA SA ČETIRI ZEMLJE – Neki gradovi (Karlovac) i mjesta nalaze se na četiri rijeke, a Brtonigla, gdje je čak 97 posto obradivih površina od čega polovica otpada na oranice, 37 posto na vinograde i tri posto na maslinike, je na četiri zemlje. Prema popisu stanovništva iz 2011. godine, općina Brtonigla ima 1.684 stanovnika, od kojih ih 11,8 posto prihode ostvaruje samo iz poljoprivrdne djelatnosti a 86 posto prihode ostvaruje od poljoprivrede i ostalih djelatnosti. Upravo to što se unutar općine nalaze crna, crvena, bijela i siva zemlja i što tako mnogo žitelja živi od zemlje, posebice od vinograda, Brtonigla nastoji iskoristiti za svoju promociju i afirmaciju kao visokovrijednog vinskog lokaliteta. Projekt vezan uz malvazije sa četiri četiri zemlje već dvije godine u suradnji sa znanstvenim institucijama razvijaju Općina Brtonigla, Turistička zajednica Brtonigle te općinska Razvojna agencija. Nedavno su u restoranu San Rocco u Brtonigli, uz jela chefa Zorana Čobanova, prezentirana vina od Malvazije istarske uzgojene na tim četirima tlima, a proizvedenima u podrumima vinara Brtonigle Ravalica, Novacca, Veralde (Visintin), Cattunara, i Capa.

Ravalico_Novacco_Visintin_Fernetich_Arman i Labinjan

Projekt je vrlo značajan za sveukupan razvoj Općine Brtonigla, a posebno za doprinos povećanju prepoznatljivosti naših autohtonih proizvoda i razvoju ovdašnjeg ruralnog turizma, rekao je Doriano Labinjan.

Očekujemo da će se s ovim projektom, kojime se ulaže u analizu i istraživanja utjecaja tla na autohtone sorte ali i u edukaciju mladih vinara, znatno povećati kakvoća, osebujnost i prepoznatljivost vina s područja Brtonigle. Nakon ulaska Hrvatske u EU, lokalni vinari imaju priliku kvalitetno konkurirati i afirmirati domaće autohtone sorte na europskom tržištu. Ideja je da u nastavku projekta vinari budu još i jače prepoznatljivi posebnom etiketom, s logom kojime bi se garantirala kvaliteta proizvoda, što bi dodatno uzdignulo Brtoniglu kao vinsko područje, kazala je Ingrid Palman, direktorica Razvojne agencije Brtonigle.

POVEZANOST i SKLAD SVEGA SA SVIME! – Ono što ostvari priroda u svojoj je jedinstvenosti potpuno, i sve što ona treba s naše strane je to da omogućimo da njeni plodovi u miru dozore i da ona tako ispuni svoje poslanstvo. Prirodno znači povezanost i sklad svega sa svime. Izreka je to koju rado ponavlja slovenski vinogradar i vinar ali i voćar i ratar Valter Mlečnik iz Vipavske doline, koji nastoji svoje poljoprivredne proizvode – a to su, uz grožđe i vino, još i jabuke, kruške, trešnje, orasi, pir, krumpir i kokošja jaja – dobiti na maksimalno prirodan način. I od starih, domaćih kultivara, tako da, eto, Chardonnay miče iz vinograda i na njegovo mjesto u 2014. sadit će lokalni ex Tokaj furlanski (friulano) odnosno sada Friulano, od plemki uzetih iz staroga (iz 1947.) obiteljskog vingrada s Friulanom. Kad je pak sadio pšenicu odlučio se za staru sortu pir, plodove koje preporučuje da se koriste i kao zamjena za rižu u prigotavljanju jela poput rižota. Dio pira melje u brašno, i jedno i drugo pakira u papirnate vrećice i prodaje. Valter ima i certifikat o ekološkoj poljoprivredi. Sin Klemen u Mariboru pak studira ekološku poljoprivredu, tako da, oboružan znanjem u spoju s očevim i svojim iskustvom može uspješno ne samo nastaviti nego i stalno unaprjeđivati eko-aktivnost kod kuće.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na slikama su internacionalna i multiprofesionalna družina okupljena uz dobru hranu i vino kod Tomca, te Valter Mlečnik u svojoj kušaonici u društvu sa kćerkom Leom i sinom Klemenom. Lea u ruci drži tavu s pirom pripravljenim po receptu za rižot

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mlečnik se, dakako, mnogo druži s istomišljenicima i susreti su uvijek prigoda za kušanja i diskusije. U Hrvatskoj je prijatelje na istom, tj. eko-kolosijeku, našao u obitelji Tomac, koja, kao i Mlečnik, proizvodi i macerirana bijela vina. Ali, tu su i potrošači, Zagrepčani bračni par Baranović, koji su inicijatori brojnih druženja vinara i potrošača. Tako su se nedavno kod Tomčevih okupili bračni par Mlečnik i grupa ljubitelja njihovih vina iz Slovenije, te Baranovići i vinogradar i vinar s Lastova Luka Jurica sa suprugom, koja se bavi ugostiteljstvom. Bila je to nezaboravna fešta od ribe, mesa, kolača, vina, naime svatko je pridonio s nečim. A Baranović, dodatno, svirkom na gitari i pjesmom!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

VIKENDAŠKA PEPELNICA – Eto me u Međimurju, kod Zdravka Dvanajščaka, predsjednika udruge međimurskih vinogradara i vinara Hortus Croatiae, na slici sa suprugom Rajkom uz najbolja vina njihove kuće – mješavinu Grofovo 2012 i Pušipel 2012. Pitam što je nova, a on, vješto skrivajući ljutnju, veli: strahovali smo jako za berbu, ali ne zbog vrućina koje su posljednjih godina jake a znaju biti i popraćene dugom sušom, nego nas je mučilo to što je gotovo po cijelome vinogorju bilo i suviše pepelnice, za koju su dosta krivi vikendaši. Oni imaju tek po nekoliko redova s trsjem i ne žive, kao mi, od grožđa i vina, pa se očito stoga i ne trse trsiti se u trsju I, kad treba, intervenirati, kako se ne bi razvijali i širili bolesti i nametnici. Slabo su, žalio se Zdravko, do nikako reagirali onda kad je najviše valjalo reagirali na pepelnicu, i ona je ozbiljno napala vinogorje tako da su s njom imali problema i oni koji su prskali u pravim trenucima…

Evo, dakle, i još jednog razloga zbog kojega je nužno postojanje jake udruge vinogradara i vinara nekoga užeg područja: pa tko drugi do li upravo profesionalni vinogradari i vinari kojima je vino egzistencija treba vladati stanjem u svojoj branši, i iznijeti u javnost problem nedovoljne pažnje i zapostavljanja, od strane pojedinaca, trsja i općenito terena što zarastaju u korov pa onda postaju višestruka opasnost – kao leglo gamadi, te kao izvor bolesti, kao ogledalo neproduktivnosti i zapuštenosti, kao veliki problem ako dodje npr. do požara odnosno poplave…

I BENETTON U VINU! – I Luciano Benetton odlučio se okušati i u vinskom biznisu. U rujnu je izašla u javnost njegova prva robna marka vina Villa Minelli. Vino je proizvedeno u količini od 50.000 butelja, a cijena boci, iako je riječ o velikom imenu svjetske mode, bit će tek 5,5 eura. Benetton, čiju osnovnu, tj. odjevnu tvrtku pamtimo po neobičnim do i šokantnim reklamama, najavio je da će i u segmentu vina ići u drukčije reklame, konkretno, veli da ne misli u reklamnim spotovima o vinu govoriti o vinu nego o socijalnim temama…

ISTARSKI FESTIVAL SIRA – Istra ima i festival pršuta i festival tartufa i festival sira i festival/sajam vina i maslinovoga ulja. To je kategorija proizvoda koji osobito privlače. U Svetvinčentu se ove godine odvijao drugi festival sira. Tijekom dvodnevne manifestacije ljubitelji sira i drugih mliječnih proizvoda mogli su degustirati razne vrste sireva više od 20 proizvođača iz Istarske županije, Kvarnera, Dalmacije, Like, Hrvatskog zagorja i Slavonije, te susjedne nam Slovenije.

Festival sira Valter Flego i Milan Antolovic

Mi smo novi u Europskoj uniji i postavlja se pitanje kako Istra može konkurirati na velikom europskom tržištu. Možemo biti konkurentni na velikom tržištu od 500 milijuna ljudi i sa sirom, kao što smo to već uspjeli sa maslinovim uljem, vinom i pršutom. Pa, mi imamo 23 proizvođača mlijeka! Sada nam predstoji zaštita ovčjeg, kravljeg i kozjeg sira, rekao je istarski župan Valter Flego, na slici u plavoj prugastoj košulji.

Ovogodišnji noviteti Festivala su to što je imao međunarodni karakter i što se održavao nakon što bi popustio temperaturni zvizdan, konkretno u večernjim i noćnim satima. U sklopu manifestacije, od 19 do 2 sata, u Kaštelu su na rasporedu bili izložba i kušanje sireva, dok su na Placi, pod nazivom Ča je nama naša Istra dala, izlagali proizvođači drugih istarskih autohtonih proizvoda. U organizaciji pulskog Rock Caffea na Placi su, u Domaćoj kužini, i pripremana razna tradicijska istarska jela. Glazbena pratnja bio je sastav Sick Swing Orchestra. Dodatni sadržaj promocije sira kao gurmanske delicije donijela je i radionica s programom o sljubljivanju sira i vina.

ATP vecera San Rocco i Coronica

CORONICA i SAN ROCCO – Koliko je vrijedna dobra suradnja između ugostitelja i vinara pokazuje nedavno organizirana večera u kojoj je jela prigotavljala ekipa hotela/restorana San Rocco iz Brtonigle a za vina se pobrinuo Moreno Coronica. Gost večere bio je Petar Grašo, koji je priredio prvi tanjuur, na jelovniku označen kao Entrée, a radilo se o tartaru od tune.

ATP Vecera Moreno Coronica, Tullio Fernetich

Na slikama su Moreno Coronica i Tullio Fernetich, vlasnk San Rocca, te chef Zoran Čobanov s ekipom kuhara San Rocca u akciji na prigotavljanju jela

WORLD WINE GUYS – Dvojac Mike DeSimone i Jeff Jenssen, poznatiji kao World Wine Guys, bili su gosti u Istri. Prezentirali su svoju knjigu Wines of the Southern Hemisphere: The Compelete Guide, za koju su dobili i Gourmand International Award za najbolju knjigu o vinu u SAD-u za 2012.

Na predstavljanju nagrađene knjige autori su istaknuli kako su trenutni svjetski trend svježa, aromatična bijela vina, te da ga izvrsno prate hrvatski graševine, sauvignoni, malvazije.

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

World Wine Guys inače su urednici u jednom od najznačajnijih vinskih magazina, Wine Enthusiastu, te autori na The Huffington Postu. DeSimone i Jenssen su tvorci i bestsellera Fire Island Cookbook, u kojemu su predlagali hrvatska vina uz recepte za međunarodnu izdavačku kuću.

FERAVINO NA AUDI INERNATIONAL POLO NATJECANJU U WINDSORU – Posjetitelji glamuroznog Audi International Polo natjecanja u Windsoru kušali su hrvatska vina vinarije Feravino iz Feričanaca! Audi International Polo jedno je od najvećih svjetskih polo-natjecanja za prestižni Westchester kup. U Guards Polo klubu pokraj Windsora snage su odmjerili engleski Audi tim i tim Equus & Co. iz SAD.  Guards Polo Club, inače, jedan je od najprestižnijih polo klubova na svijetu, a na čelu kluba je princ Philip, vojvoda od Edinburgha, suprug britanske Kraljice Elizabete II.

Feravino na Audi International Polo2 Prince CharlesFeravino na Audi International Polo4

Ovo događanje, kombinacija sporta, zabave i glamura, zasigurno je jedan od vrhunaca u ljetnoj sezoni aristokratskog društvenog života. Brojni okupljeni uživali su u vrhunskim delicijama i samo najboljim pićima, a na vinskoj karti ovog događanja našla su se vina slavonske vinarije Feravino iz linije Dika i Miraz. Vina Feravina bila su odabrana kao jedina vina za posluženje gostima i uzvanicima. Hoće li to uroditi boljim plasmanom kapljice Feravina, vidjet će se.

Zadar cokočada 1.jpeg

FLAVOURS OF ZADAR – Čokolada, morska sol, maslinovo ulje, crvena paprika…  Iako to možda ne izgleda tako na prvi pogled, ali imaju i te kako veze jedno s drugime. Čokolada, posebice ona crna, s visokim udjelom kakaoa, zna se posluživati poškropljena maslinovom uljem, pa i posuta zrncima cvijeta soli, a neki proizvođači čokolade već u masu, kako se to radi i s lješnjakom, rogačem, ušećerenom koricom od naranče, stave solni cvijet, pa i crvenu papriku. Nešto za Slavonce! Iz Zadra, u blizini kojega je Nin sa solanom, dolaze takve čokolade, pod markom Flavours of Zadar. Kako je Zadarsko zaleđe bilo poznato po uzgoju višnje (maraske), dakako da postoje i (mliječna) čokolada s maraskom, te maraschino praline. Proizvođač: Vitlov.

TERRA MADRE – Nije riječ o projektu talijanske organizacije Slow Food, nego o marki vina tvrtke Poljopromet iz Metkovića, vodeće u opskrbi repromaterijalom poljoprivrednika u Dalmaciji, a i šire. Poljopromet se 2008. godine odlučio na podizanje vinograda, u vinogorju Komarna, i, dakako, na produkciju vina. Iste godine krenulo se s pripremom terena, a prvo trsje zasađeno je 2009. Sorta: Plavac mali. I to, popriličan broj cijepova: 50.000! Godinu poslije teren je pokriven s još 50.000 cijepova, dijelom Plavca maloga a dijelom Pošipa. U međuvremenu se još sadilo, i sada Poljopromet gospopdari s oko 17 hektara vinograda, u kojima je ukupno 100.000 trsova Plavca maloga i 25.000 Pošipa.

Prva vina Plavca Terra Madre i Pošipa Terra Madre puštena na tržište su iz berbe 2011.

Vinogradi Komarne na obali su nasuprot Pelješcu, udaljeni od poluotoka tri kilometra zračne linije, i imaju specifičnu mikroklimu. Prije sadnje vinograda na tome terenu rasla je makija. Prednosti lokacije su i u tome što je, kažu u Poljoprometu, podesna za razvoj vinskog turizma. Dubrovnik je udaljen 70 km, a Međugorje 50 km! Poljopromet se zauzima za stvaranje imagea Komarne kao vinske destinacije. U dogovoru s drugim proizvođačima vina s vinogradima na Komarni, a to su Rizman (Štimac) te Saints Hills (Tolj) išlo bi se u realziaciju vinske ceste.

POZNATE OSOBE ZA DOBRU REKLAMU Svijet je obišla fotografija Eddija Veddera kako na nedavnom koncertu grupe Pearl Jam u Chicagu drži u ruci butelju vina Roero iz podruma Matteo Correggia iz Pijemonta. Više reakcija na tu fotku stiglo je putem Facebooka i drugih društvenih mreža, a svode se na to da oni koji su poslali poruke vino ne poznaju i nisu ga pili ali da će se svakako sada pobrinuti da nabave butelju. Okreće li se svijet pop-glazbe s pive pomalo prema vinu?

MASLINOVO ULJE KAO MAGNET – Okupljanje u malom istarskom selu Krasica vezano uz maslinu i maslinovo ulje pokazuje koliko su i ta biljka i njeno ulje snažan magnet za okupljanje, druženje i – turizam. Ove godine u Krasici je bio 16. susret Oleum olivarum. Sjajno uspjela manifestacija obilježena je i 11. Međunarodnim likovnim natječajem na kojem je sudjelovalo 77 umjetnika sa 120 umjetničkih radova.

Najbolji_11_Medjunarodni likovni natjecaj Krasica 2013

Milan Antolović, pročelnik Odjela za poljoprivredu Istarske županije, ističe da se u Istri u posljednjih 20 godina uspjela izgraditi izvrsna maslinarska infrastruktura, osnovan je i Klaster, a sad se poduzimaju aktivnosti na zaštiti istarskog maslinovog ulja, kao i na legalizaciji poljoprivrednih objekata i njihovoj registraciji i za pružanje usluge u turizmu.

Krasica_maslinovo uljeOleum olivarum Krasica_Valter Flego Milan Antolovic

Dio sudionika 11. Likovne kolonije u Krasici na temu masline (lijevo), te pročelnik za poljoprivredu Milan  Antolović i istarski župan Valter Flego (desno)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: