ĐAKOVAČKA MISA SOLEMNIS u OPERA HOUSEU/Sjaj trnavačkog traminca u Londonu

ALLEGRO FURIOSO: KAPLJICA POSJEDA ĐAKOVAČKO-OSJEČKE NADBISKUPIJE OSVOJILA JE ZLATO i ODLIČJE REGIONAL TROPHY NA DECANTEROVU OCJENJIVANJU 2012, A BILA JE NOMINIRANA i ZA INTERNATIONAL TROPHY… SVEČANA DODJELA DOGODILA SE NA GALA-VEČERI U GLAVNOM ENGLESKOME GRADU

ŽELJKO SUHADOLNIK

Uzbuđenju nije bilo kraja: groznica je, sasvim razumljivo, počela pri polasku prema zrakoplovu za London, a kulminacija je bila na gala-večeri u Londonu gdje je utjecajna britanska vinska revija Decanter, organizator golemog svjetskog vrednovanja plemenite kapljice World Wine Award, službeno objavila rezultate svojega 2012. u proljeće održanog ocjenjivanja, proglasila šampione i podijelila odličja. Misni Traminac 2009 ledene berbe iz produkcije tvrtke Misna vina d.o.o. što ju je osnovala Đakovačko-osječka nadbiskupija zasjao je posebnim sjajem u velebnoj zgradi londonske Opere, a gordost je pak sjala iz očiju Damira Zrna, zaduženog za marketing i plasman. Kako i ne bi gordost plamtila, kad je vino Đakovačko-osječke nadbiskupije bilo nominirano i za International Trophy, koji je izmaknuo, što se kaže, za dlaku, i pripao Austrijancima. Planirano je bilo da u glavni grad Velike Britanije na svečanost pođu i prečasni Stjepan Karalić, voditelj Ekonomata Đakovačko-osječke nadbiskupije, i dipl. ing. Miroslav Bošnjak, agronom, enolog i voditelj proizvodnje nadbiskupijskoga vina, ali to se na žalost nije ostvarilo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Velebna katedrala sv. Petra u Đakovu, u kojoj je stari vinski podrum, danas sa statusom muzeja

OLYMPUS DIGITAL CAMERAStipa Karalić i Miro Bošnjak pored cisterne sa šampionskim ledenim misnim tramincem 2009

Polazište ove danas tako uspješne vinske priče je u nadaleko znanoj katedrali u Đakovu, gdje su od 13. stoljeća stolovali biskupi, koji su u Đakovštini favorizirali poljoprivredu s naglaskom na vinogradarstvo i na proizvodnju vina, o čemu smo opširno pisali u Svijeta u čaši pisali nedavno. U Katedrali je sagrađen veliki vinski podrum, koji danas međutim više nije u proizvodnjoj funkciji, novi suvremeni zahtjevi produkciju su posve preselili u Trnavu, u opremom modernizirani podrum uz vinograde. Vinski podrum u Katedrali međutim izgledom je ostao kakav je bio i nekad, sada je u statusu vinskog muzeja.

Visoki međunarodni trofej Misnih vina Đakovačko-osječke nadbiskupije, ali i skorašnji Uskrs 2013, prilika su da sada ponešto kažemo upravo o đakovačkoj katedrali kroz koju nas je detaljno proveo monsinjor Stjepan Karalić.

Katedrala u Đakovu, oduvijek ljepotica, sada prvostolna crkva, ponos je Slavonije. Moto na ulaznim vratima katedrale: Slava Božja – jedinstvo crkava i slava i ljubav naroda moga. Katedrala, u koju inače stane od, komotno, 5000 pa i do 7000 ljudi, spomenik je kulture A-kategorije.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKatedrala snimljena sa stražnje strane, iz nadbiskupijskog parka.

Stjepan Karalić u starome podrumu ispod đakovačke katedrale

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gradnja katedrale počela je 1866. godine. Biskup Josip Juraj Strossmayer tada je imao 52 godine i bio je u 16. godini biskupske službe. Za gradnju katedrale htio je imati vrhunski projekt. Kako je često boravio u Beču, obratio se bečkom arhitektu Karlu Rösneru, koji je izradio nacrt nove katedrale i nadgledao gradnju. Nakon tri godine radova arhitekt Rösner se razbolio i umro. Naslijedio ga je također bečki arhitekt Fridrich Schmidt, koji je, inače, gradio i zagrebačku katedralu. Prvi je bio romaničar, a drugi gotičar, pa je đakovačka katedrala poprimila u konačnici kombinaciju ovih dvaju stilova.

Prvostolnica u Đakovu sagrađena je dakle u neogotičko-romanskom stilu kao trobrodna katedrala u obliku latinskog križa u središtu kojega je postavljen žrtvenik. Gradnja je trajala do 1882, znači punih 16 godina, od toga četiri su godine trajali vanjski građevinski radovi, a 12 godina unutrašnje uređenje katedrale.

Najprije je trebalo srediti tlo, a onda se prišlo gradnji temelja. Zbog mekanog terena, kao pojačanje su ugrađena 394 trupca od slavonske hrastovine. Katedrala je građena od crvene slavonske opeke pečene specijalno za tu namjenu u biskupijskoj ciglani u Đakovu. Za gradnju katedrale potrošeno je sedam milijuna opeka. A kamen je za nju dopreman iz Istre, Mađarske, Austrije, Italije i Francuske.

Tornjevi su visine 84 metra. Vanjska visina kupole je 59 metara, a leži, po Strossmayerovoj želji, na četiri stupa, što simbolizira četiri evanđelja. U dnu kupole latinskim jezikom ispisane su Isusove riječi: Ti si Petar stijena i na toj stijeni sagradit ću Crkvu svoju i vatra je paklena neće nadvladati.

Unutarnja dužina katedrale iznosi 74 metra, poprečne lađe mjere 52 metra, visina glavne lađe 27 metara, a pokrajnjih lađa 15 metara. Katedrala ima sedam oltara, krase je 43 freske – neke od njih prikazuju najvažnije trenutke iz Isusova života, zatim 31 kip i 32 reljefa. Sa stropa vise tri impozantna svijećnjaka od pozlaćene mjedi, takvi se još mogu naći jedino u Gradskoj vjećnici Beča. U prostoru svetišta nalazi se posebno istaknut glavni oltar iznad kojega se izdiže bogato ukrašeni baldahin s pozlaćenim ornamentima. Iznad njega je jedan manji svod pod kojim je kip svetog Petra apostola, kojemu je posvećena katedrala. Na svakom uglu baldahina nalazi se po jedan od četvorice evanđelista. Cijeli baldahin je težak oko 80 tona, a stoji na četiri stupa od marsejskog crvenog kamena. Posebno i vrlo zanimljivo arhitektonsko rješenje.

  U središtu rimskog križa podignut je žrtvenik                                           Katedrala unutra

Katedrala interijerKatedrala interijer zrtvenik

                                             

Katedrala Karalic i grobnica StrossmayeraStjepan Karalić pored grobnice Josipa Juraja Strossmayera. U tome dijelu katedrale grobnice su i drugih velikana značajnih za povijest Đakova i biskupije

Kako je đakovačka katedrala posvećena sv. Petru, u njoj je moguće vidjeti i naopako postavljene križeve. Zašto? Zato što je sveti Petar krvnike koji su ga razapinjali tražio da ga razapnu upravo na naopako postavljeni križ! Na nekoliko mjesta vidjiv je križ ne samo s jednim nego s dva poprečno postavljena kraka, na nj se inače nailazi pred prijelazom željezničke pruge i u narodu ga nazivaju Andrijevim križem. Taj križ i vezan je uz Andriju, tj. njegovo pribijanje na križ.

Uz katedralu biskupski je dvor s dva vrlo otmjena prostora – Crvenim salonom za prijem uglednih gostiju i Zelenim salonom koji je na neki način predvorje nadbiskupova ureda i tu oni koji poslom dolaze nadbiskupu mogu pričekati dok dođu na red za razgovor. U tom Zelenom salonu iznimno je vrijedan namještaj iz 17. stoljeća, kakav se navodno još može vidjeti u kabinetu mađarskog predsjednika.
U tri rata katedrala je imala i stradanja, u prvome svjetskom ratu izgubila je svoja krasna zvona, u drugome je bila lakše oštećena, a u ovom posljednjem, domovinskome neprijatelj je na nju ispalio 36 granata, srećom nisu sve eksplodirale!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uz katedralu je i nadbiskupski dvor. U njemu su prostrani Crveni salon, za svečanosti i prijeme uglednika, i nešto manji Zeleni salon, odmah do ureda nadbiskupa, u tome salonu primaju se stranke koje su nadbiskupu došle nekim poslom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Google prevoditelj / translater: http://translate.google.com/translate_t

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: